- Published on
الگوی طراحی Observer در جاوا
- نویسندگان
- نام
- هومن امینی
- توییتر
- @HoomanAmini
مقدمه
در توسعه نرمافزار، همواره با نیاز به ارتباط و هماهنگی بین بخشهای مختلف سیستم مواجه هستیم. یکی از رایجترین روشها برای مدیریت این تعاملات استفاده از الگوی طراحی Observer است. این الگو با ایجاد یک ارتباط یک-به-چند بین اشیاء، امکان اطلاعرسانی خودکار تغییرات را به وابستهها فراهم میکند. در این مقاله، الگوی Observer را با جزئیات کامل معرفی کرده و یک مثال کاربردی از آن ارائه میدهیم.
تعریف الگوی Observer
الگوی Observer یک رابطه یک-به-چند بین اشیاء تعریف میکند، به طوری که هر زمان وضعیت یک شیء (Subject) تغییر کند، تمام وابستههای آن (Observers) بهطور خودکار مطلع شده و بهروزرسانی میشوند. این الگو بهویژه زمانی مفید است که تغییرات در دادهها باید بهصورت دینامیک به چندین بخش دیگر منتقل شود.
ویژگیهای کلیدی:
- Loose Coupling (ارتباط ضعیف): وابستگی بین Subject و Observers به حداقل ممکن کاهش مییابد.
- ارتباط دینامیک: اضافه یا حذف Observers در هر زمان امکانپذیر است.
- انعطافپذیری در تغییرات: امکان توسعه و تغییر در Observerها بدون نیاز به تغییر در Subject فراهم است.
ساختار الگوی Observer
ساختار الگو شامل سه بخش اصلی است:
Subject (موضوع):
- رابطی برای مدیریت Observers با متدهای زیر:
registerObserver(Observer o)
برای ثبت Observers.removeObserver(Observer o)
برای حذف Observers.notifyObservers()
برای اطلاعرسانی به Observers.
- رابطی برای مدیریت Observers با متدهای زیر:
Observer (ناظر):
- رابطی که شامل متدی به نام
update()
است. تمام Observers باید این رابط را پیادهسازی کنند.
- رابطی که شامل متدی به نام
ConcreteSubject (موضوع واقعی):
- پیادهسازی Subject و مدیریت وضعیت داخلی.
ConcreteObserver (ناظر واقعی):
- پیادهسازی Observer و تعریف رفتار خاص هنگام دریافت اطلاعرسانی.
مثال عملی: سیستم پایش آبوهوا
برای توضیح بهتر، سیستمی را طراحی میکنیم که وضعیت آبوهوا (دما، رطوبت و فشار) را پایش کرده و به سه نمایشگر (شرایط فعلی، آمار، و پیشبینی) اطلاعرسانی میکند.
مرحله ۱: تعریف رابطها
public interface Subject {
void registerObserver(Observer o);
void removeObserver(Observer o);
void notifyObservers();
}
public interface Observer {
void update(float temp, float humidity, float pressure);
}
public interface DisplayElement {
void display();
}
مرحله ۲: پیادهسازی Subject
import java.util.ArrayList;
import java.util.List;
public class WeatherData implements Subject {
private List<Observer> observers;
private float temperature;
private float humidity;
private float pressure;
public WeatherData() {
observers = new ArrayList<>();
}
@Override
public void registerObserver(Observer o) {
observers.add(o);
}
@Override
public void removeObserver(Observer o) {
observers.remove(o);
}
@Override
public void notifyObservers() {
for (Observer observer : observers) {
observer.update(temperature, humidity, pressure);
}
}
public void setMeasurements(float temperature, float humidity, float pressure) {
this.temperature = temperature;
this.humidity = humidity;
this.pressure = pressure;
notifyObservers();
}
}
مرحله ۳: پیادهسازی Observers
نمایشگر "شرایط فعلی" را پیادهسازی میکنیم:
public class CurrentConditionsDisplay implements Observer, DisplayElement {
private float temperature;
private float humidity;
private Subject weatherData;
public CurrentConditionsDisplay(Subject weatherData) {
this.weatherData = weatherData;
weatherData.registerObserver(this);
}
@Override
public void update(float temperature, float humidity, float pressure) {
this.temperature = temperature;
this.humidity = humidity;
display();
}
@Override
public void display() {
System.out.println("Current conditions: " + temperature + "F degrees and " + humidity + "% humidity");
}
}
مرحله ۴: اجرای برنامه
public class WeatherStation {
public static void main(String[] args) {
WeatherData weatherData = new WeatherData();
CurrentConditionsDisplay currentDisplay = new CurrentConditionsDisplay(weatherData);
weatherData.setMeasurements(80, 65, 30.4f);
weatherData.setMeasurements(82, 70, 29.2f);
weatherData.setMeasurements(78, 90, 29.2f);
}
}
خروجی:
Current conditions: 80.0F degrees and 65.0% humidity
Current conditions: 82.0F degrees and 70.0% humidity
Current conditions: 78.0F degrees and 90.0% humidity
بهبود و تغییرات
Push vs Pull:
- در طراحی فعلی، دادهها به Observers ارسال میشوند (Push). اما میتوانیم Observers را طوری طراحی کنیم که دادههای موردنیاز را از Subject دریافت کنند (Pull).
توسعه نمایشگرها:
- نمایشگرهای دیگر مانند "Heat Index" را میتوانیم با استفاده از همین الگو اضافه کنیم.
نتیجهگیری
الگوی Observer راهکاری قدرتمند برای مدیریت تغییرات و ارتباط بین اشیاء در سیستمهای نرمافزاری ارائه میدهد. این الگو با کاهش وابستگیها و افزایش انعطافپذیری، توسعه و نگهداری کد را ساده میکند. با استفاده از این الگو، میتوانید سیستمهایی قابل توسعه و پایدار بسازید که در برابر تغییرات مقاوم هستند.